Zelf aan de slag met 3D

De 3D-wereld in de computer





We hebben u al eerder verteld dat 3D-software in het geheugen van de computer een 3D-wereld maakt (scène) die u vervolgens via het beeldscherm kunt bekijken. Het gezichtspunt van waaruit u die wereld bekijkt, heet in jargon ‘viewport’. U kunt dit vergelijken met een auto waarvan alle ramen zijn afgeplakt, behalve de voorruit. U kunt dan dus alleen door de voorruit de wereld inkijken. Dit raam is in dat geval uw viewport op de wereld. Bijna alle 3D-programma’s bieden u de mogelijkheid om de 3D-wereld vanuit verschillende gezichtspunten te bekijken. Meestal hebt u de keuze uit een viewport op de voorkant, de achterkant, zijkant, onderkant en bovenkant. Een combinatie van viewports is ook mogelijk. In dat geval wordt het beeldscherm in kleinere vensters opgedeeld waarbij elk venster een andere viewport laat zien. Daarnaast is er vaak ook nog een venster aanwezig die het resultaat laat zien van een camera die op een bepaalde manier op de wereld is gericht.

Afbeelding viewport: algemeen aanzicht
Viewport: algemeen aanzicht.




Afbeelding viewport: vooraanzicht
Viewport: vooraanzicht.


Afbeelding viewport: bovenaanzicht
Viewport: bovenaanzicht.


Viewport: zijaanzicht
Viewport: zijaanzicht (linkerkant).



[ Inleiding 3D-toepassingen De 3D-wereld Het assenstelsel 3D-voorwerpen Display modes Een scene maken ]

(c) 2000, Rogier Mostert