Home > Informatie boek : Recensies

Recensies

- Recensie in De Leeswolf (december 2005)

Recensie De Leeswolf nummer 9 2005

"Het boekje leest behoorlijk vlot, o.m. door de zeer logische opbouw en de vele schermafbeeldingen. Naast de technische infortmatie wordt ingegaan op vraagjes zoals: hoe software zoeken en downloaden, offline werken enz. Een handig boekje."

- Biblion recensie (eind 2005)

Recensie Biblion eind 2005

"Door het gebruik van duidelijke voorbeelden wordt de werking van beide programma's gedetailleerd uitgelegd. Het installeren, configureren en de betekenissen van de menu's komen aan bod. Ook worden onderwerpen zoals veilig surfen, verstandig e-mailen en de zoekfunctie ruim onder de aandacht gebracht. Het lezen wordt vergemakkelijkt door het gebruik van vele duidelijke schermprinten (zwart-wit). Geschikt voor beginners. Met registers."

- Livre (september 2005)

Recensie Livre september 2005
  • Uitgave: Livre
  • Soort uitgave: Gratis online magazine over open source software en open standaarden
  • Uitgever: Stichting Livre
  • Publicatiedatum: September 2005
  • Recensent: Onbekend
  • Copyright: Creative Commons licentie

- OpenSource Nieuws Nederland (06 september 2005)

"Het boek Firefox en Thunderbird (of andersom) heeft een verrassend omslag-ontwerp. Het boek is omkeerbaar, de ene helft gaat over Firefox en de andere helft over Thunderbird. Het omslag is in fullcolour met een foto van grote vogel aan de ene kant en een vos aan de andere kant. Het boek onderscheidt zich dus duidelijk van de enig sinds saaie omslagen die de laatste jaren voor computerboeken gemaakt worden. Toch is de inhoud van het boek op vrij conventionele wijze geschreven en samengesteld. Het is een boek voor beginnende internet en e-mail gebruikers waarbij niet van overstappers van andere systemen wordt uitgegaan. Dat is een goed uitgangspunt, want zou het niet het mooiste zijn als beginnende computergebruikers direct met Firefox en Thunderbird beginnen i.p.v. met de closed source varianten? Closed en Open source, deze begrippen wordt aan beide kanten van het boek even kort uitgelegd. Ook komt de geschiedenis van beide pakketten, van de Mozilla foundation en de vorming van de logo's kort aan bod."

"In beide boek-kanten wordt de installatie stap voor stap helder verteld, waarbij ook het overnemen van gegevens van eerder gebruikte pakketten wordt uitgelegd. Verder is er een rondleiding voor de beide pakketten geschreven, waarbij wederom wordt uitgegaan van de beginnende internet gebruiker. Toch zijn de boeken niet oppervlakkig geschreven alle mogelijkheden en opties komen duidelijk aan bod in een helder gestructureerd geheel."

"Erg goed is ook dat de pluspunten van de programma's zoals beveiliging helder en duidelijk worden behandeld, kortom het boek is zeker voor beginnende computer gebruikers die gebruik willen maken van Open Source producten een absolute must."

"Cijfer: 8"

• Uitgave: OpenSource Nieuws Nederland
  • Soort uitgave: Online (rubriek "De diepte in")