I N H OU D

 1. Begin

 2. Van echt naar virtueel

 3. De virtuele wereld

 4. Objecten

 5. Licht

 6. Camera's

 7. Rendering en ray-tracing

 8. 3D-animaties in de praktijk

 9. Tips & Trucs en meer

 10. 3D met een 3D-bril

 Bijlagen

 3D-stappenplan

Als u een 3D-scène gaat maken, kan het soms handig zijn om een aantal stappen in een vaste volgorde te doorlopen. Ik heb een aantal (mogelijke) stappen op een rijtje gezet.





3D-stappenplan

Stap 1. Voorspel


Voordat u daadwerkelijk gaat modelleren, is het verstandig om eerst goed na te denken over wat u precies wilt met het model en de scène. Denk aan zaken zoals: wat wilt u met de scène bereiken, welke sfeer moet het uitstralen? Verder kunt u alvast nadenken waar bijvoorbeeld de lichten en de camera(’s) moeten komen te staan. Ook het positioneren van de objecten ten opzichten van elkaar en de lichtbron(nen) kunt u in dit stadium doen. Maak schetsen op papier om uw ideeën te concretiseren.

Stap 2. Modelleren en positioneren


Als u een beeld hebt van hetgeen u wilt, dan kunt u het object, of de objecten gaan modelleren. Veel voorwerpen zijn in de vorm van kant en klare objecten verkrijgbaar. In sommige gevallen kan het de nodige tijd schelen door een bestaand object in uw scène te verwerken. Via Internet zijn veel (gratis) objecten te krijgen. Houd wel rekening met het copyright. Als u de objecten hebt, dan kunt u deze gaan plaatsen in uw scène. Experimenteer met de opstelling van de objecten om het juiste (dramatische) effect te krijgen.

Stap 3. Het uiterlijk wil ook wat


Om de objecten zo realistisch mogelijk te maken is het verstandig om de nodige aandacht aan het uiterlijk van de objecten te besteden. Met behulp van textures kunt u bijvoorbeeld een object van een natuurlijk uitziend huidje voorzien. Het gebruik van bump maps kan een oppervlak nog realistischer maken. Daarnaast kunt u ook denken aan zaken als reflectie en refractie op het oppervlak van objecten.

Stap 4. Licht in de duisternis


Zonder licht is uw scène niet zichtbaar. De meeste 3D-programma’s voorzien een nieuwe scène standaard van een lichtbron die in veel gevallen voldoende is. Hebt u specifieke eisen en wensen, dan zult u zelf lichtbronnen moeten plaatsen. Overdrijf echter niet. Verdiep u in de specifieke eigenschappen van de verschillende typen lichtbronnen die de meeste 3D-programma’s aanbieden. Kies vervolgens het juiste type lichtbron voor uw 3D-scène. Met licht kunt u speciale effecten creëren. Laat u inspireren door bijvoorbeeld foto’s met speciale lichtval en experimenteer met uw scène. Voeg schaduw toe om het realistische effect te vergroten.

Stap 5. De camera ziet alles


Met de camera kunt u de scène op alle mogelijke manieren in beeld brengen. U kunt de camera recht voor de scène plaatsen, maar u kunt ook dramatische effecten creëren met bijvoorbeeld een bird-eye view of de worm-eye view. Ook hier kunt u zich weer laten inspireren door fotomateriaal. Als u een animatie maakt, dan kunt u aan de hand van films een goed idee krijgen van de mogelijkheden waarop u uw scène in beeld kunt brengen. Ook hier geldt dat u met experimenteren tot verassende resultaten kunt komen.

Stap 6. Renderen


Als u de scène naar tevredenheid hebt ingericht, dan is het de hoogste tijd om te gaan renderen. Afhankelijk van het programma hebt u verschillende mogelijkheden, zoals scanline rendering, ray-tracing en radiosity. Voor het meest realistische resultaat gebruikt u ray-tracing en radiosity, waarbij radiosity het verst gaat. Als u de scène in een grote afmeting wilt renderen (bijvoorbeeld (2000x1500 pixels), dan is het handig om eerst een preview te maken in een klein formaat. Is het resultaat naar wens, dan kunt vervolgens op het juiste formaat renderen. Is het resultaat niet in orde, dan kunt u de nodige aanpassingen maken. Op deze manier kunt u veel tijd besparen, want bij complexe scènes kan rendering enkele uren en zelfs dagen in beslag nemen.

Stap 7. Nabewerking


In sommige gevallen is het noodzakelijk om het gerenderde resultaat verder te bewerken met bijvoorbeeld een fotobewerkingsprogramma. Deze programma’s beschikken vaak over filters waarmee u allerlei effecten kunt creëren die met het 3D-programma niet, of lastig, mogelijk zijn.

[Vorige | Volgende]






(c) 2000 - 2015 Rogier Mostert