I N H OU D

 1. Begin

 2. Van echt naar virtueel

 3. De virtuele wereld

 4. Objecten

 5. Licht

 6. Camera's

 7. Rendering en ray-tracing

 8. 3D-animaties in de praktijk

 9. Tips & Trucs en meer

 10. 3D met een 3D-bril

 Bijlagen

 Uw kijk op de 3D-wereld

Ik heb u in hoofdstuk 1 al verteld dat 3D-software in het geheugen van de computer een 3D-wereld maakt (scène) die u vervolgens via het beeldscherm kunt bekijken. Het gezichtspunt van waaruit u die wereld bekijkt, heet in jargon viewport. U kunt dit vergelijken met een auto waarvan alle ramen zijn afgeplakt, behalve de voorruit. U kunt dan dus alleen door de voorruit de wereld inkijken. Dit raam is in dat geval uw viewport op de wereld.

Bijna alle 3D-programma’s bieden u de mogelijkheid om de 3D-wereld vanuit verschillende gezichtspunten te bekijken. Meestal hebt u de keuze uit een viewport op de voorkant, de achterkant, zijkant, onderkant en bovenkant. Een combinatie van viewports is ook mogelijk. In dat geval wordt het beeldscherm in kleinere vensters opgedeeld waarbij elk venster een andere viewport laten zien. Daarnaast is er vaak ook nog een venster aanwezig die het resultaat laat zien van een camera die op een bepaalde manier op de wereld is gericht. Om het principe van viewports te verduidelijken ziet u in onderstaande figuur een wereld met een konijn vanuit verschillende viewports bekeken.

Viewport

Viewport: een konijn in de virtuele wereld
(rechtsboven: vooraanzicht, linksonder: zijaanzicht en rechtsonder: bovenaanzicht)


Meerdere viewports

Viewport: meerdere viewports zijn ook mogelijk



De meeste 3D-programma’s laten dus standaard verschillende viewports zien (meestal vooraanzicht, bovenaanzicht en zijaanzicht) met daarin dezelfde scène gezien vanuit verschillende gezichtspunten. U ziet dit nogmaals in de volgende figuren.


viewport algemeen aanzicht

Viewport: algemeen aanzicht


viewport vooraanzicht

Viewport: vooraanzicht


viewport bovenaanzicht

Viewport: bovenaanzicht


viewport zijaanzicht

Viewport: zijaanzicht (linkerkant)

De belangrijkste viewports

Naam Betekenis

Top Bovenaanzicht
Bottom    Onderaanzicht
Front Vooraanzicht
Back Achteraanzicht
Left Links
Right Rechts

 Orthogonal view en perspective view

Een orthogonal (of orthographic) view is een tweedimensionale weergave van een 3D-scène. In dat geval zijn er twee van de drie assen zichtbaar. U kunt dan denken aan een bovenaanzicht, of een vooraanzicht. Deze views zijn erg handig om objecten goed te positioneren. Het tegenovergestelde van een orthogonal view is de perspective view. In dat geval ziet u diepte in uw 3D-scène. Dit is vaak de view van de camera of van een speciale perspective-view.

Orthogonal view

Orthogonal view (2D-weergave van de scène)

Perspective view

Perspective view (3D-weergave van de scène)

[Vorige | Volgende]




(c) 2000 - 2015 Rogier Mostert