I N H OU D

 1. Begin

 2. Van echt naar virtueel

 3. De virtuele wereld

 4. Objecten

 5. Licht

 6. Camera's

 7. Rendering en ray-tracing

 8. 3D-animaties in de praktijk

 9. Tips & Trucs en meer

 10. 3D met een 3D-bril

 Bijlagen

 Anti-aliasing

Misschien hebt u wel eens gehoord van de term anti-aliasing. Als u met grafische software werkt, dan loopt u een groot risico om ermee te maken te krijgen. Ook bij 3D komt u er dus niet onderuit en met name bij rendering is deze optie vaak aanwezig.





Een beeldscherm is opgebouwd uit een matrix van pixels. Een beeldscherm met een resolutie van 800x600 bevat 800 pixels in de breedte en 600 pixels in hoogte. Het totale scherm is dan opgebouwd met behulp van 800 x 600 = 480.000 pixels. Ook de afbeeldingen die u op het scherm ziet, worden dus met behulp van deze matrix van pixels getoond. Als u bijvoorbeeld een (schuine) lijn tekent, dan zal een deel van de lijn niet exact op de pixels vallen van de matrix. In dat geval wordt het pixel gekozen dat het dichtst in de buurt ligt. Hierdoor ontstaat er een muistrap- effect wat men aliasing noemt, of in vakterm: jaggies. Dit effect ontstaat bij gerasterde lijnen en bij objecten met scherpe randen. U kunt aliasing onderdrukken met de techniek anti-aliasing.

Bij anti-aliasing kijkt de software meestal naar de kleur van de lijn (of object) en de kleur van de achtergrond. Aan de hand van deze informatie worden kleurtinten bepaald om de overgang tussen de lijn en de achtergrond gelijkmatig te laten verlopen. Hierdoor denkt het menselijk oog een strakke lijn te zien. In onderstaande figuur ziet u links een lijn zonder anti-aliasing. Een deel van de lijn is uitvergroot waardoor u heel duidelijk de muizentrappen kunt zien. Rechts ziet u dezelfde lijn maar nu met anti-aliasing. De overgang tussen de lijn en de achtergrond oogt realistischer. Om het verschil aan de hand van een 3D-scène aan te tonen ziet u in de laatste twee figuren twee balken die in elkaar overlopen. In het eerste figuur ziet u de balken zonder anti-aliasing en in het laatste figuur ziet u dezelfde balken maar nu met anti-aliasing.

Tekst afbeelding

Lijnen zonder anti-aliasing (links) en met anti-aliasing (rechts)



Kies (bij het renderen) altijd voor anti-aliasing voor het beste resultaat. Het kost iets meer rekentijd, maar het resultaat oogt natuurlijker.

Scene zonder anti-aliasing

Scène zonder anti-aliasing

Scene met anti-aliasing

Dezelfde scène met anti-aliasing

[Vorige | Volgende]






(c) 2000 - 2015 Rogier Mostert