I N H OU D

 1. Begin

 2. Van echt naar virtueel

 3. De virtuele wereld

 4. Objecten

 5. Licht

 6. Camera's

 7. Rendering en ray-tracing

 8. 3D-animaties in de praktijk

 9. Tips & Trucs en meer

 10. 3D met een 3D-bril

 Bijlagen

 Algemene 3D-tips

In deze paragraaf vindt u een aantal algemene 3D-tips:





Algemene 3D-tips

Tip 1. Sla op


Sla uw werk regelmatig op. Ook voordat u een belangrijke bewerking op een scène loslaat, is het verstandig om eerst de scène op te slaan. Geeft de verandering niet het juiste resultaat, dan kunt u altijd nog terug naar de oude situatie. Maak ook regelmatig back-ups. U kunt hiervoor diverse opslagmedia gebruiken. Zie voor meer informatie over opslagmedia paragraaf 3 van hoofdstuk 1.

Tip 2. Ga niet het wiel opnieuw uitvinden


Controleer of een copyrightvrij 3D-model verkrijgbaar is via bijvoorbeeld Internet, zodat u het niet zelf opnieuw hoeft te modelleren (tenzij u dit natuurlijk wel wilt).

Tip 3. Studeer eer u begint


Probeer zo veel mogelijk informatiemateriaal te krijgen van het model dat u wilt modelleren, bijvoorbeeld bouwtekeningen en foto’s van verschillende kanten van een object. Als u een bestaand (handzaam) object wilt modelleren, probeer dan het object in huis te halen, zodat u het van alle kanten kunt bekijken.

Tip 4. Laat u inspireren


Kijk hoe professionele fotografen te werk gaan en probeer deze effecten na te bootsen in uw scènes. Bekijk bijvoorbeeld eens een aantal professionele foto’s en bestudeer de lichtval en de compositie van de voorwerpen.

Tip 5. Wees niet te gedetaileerd


Gebruik niet meer details dan nodig is. Objecten in de achtergrond kunt u gerust minder gedetailleerd maken. Een bump map is dus overbodig als het resultaat amper opvalt. Houd in de gaten dat elk extra detail ook extra tijd kost tijdens het renderen.

Tip 6. Gebruik niet te veel licht


Gebruik niet meer lichtbronnen dan nodig en laat schaduwen weg als u ze niet echt nodig hebt.

Tip 7. Wees niet vies van anti-aliasing


Gebruik altijd anti-aliasing. Schakel deze optie alleen uit als details niet zo belangrijk zijn en u de rendertijd wilt verkorten.

Tip 8: Ga spaarzaam om met polygonen


Breng het aantal polygonen omlaag als dat mogelijk is. Gebruik bij VRML zo min mogelijk polygonen. Veel programma’s beschikken over een polygon reduction tool om het aantal polygonen automatisch terug te brengen.

Tip 9: Werk samen


Als u heel veel werk moet modelleren en als u met zware scènes te maken krijgt, dan kunt u overwegen om een 3D-pakket aan te schaffen dat parallel rendering ondersteunt. U kunt dan processorkracht van andere computers uit een netwerk ‘lenen’ en zo de rendertijd verkorten.

[Vorige | Volgende]






(c) 2000 - 2015 Rogier Mostert