I N H OU D

 1. Begin

 2. Van echt naar virtueel

 3. De virtuele wereld

 4. Objecten

 5. Licht

 6. Camera's

 7. Rendering en ray-tracing

 8. 3D-animaties in de praktijk

 9. Tips & Trucs en meer

 10. 3D met een 3D-bril

 Bijlagen

 Camera's

Met behulp van een camera kunt u vanuit een specifiek gezichtspunt uw scène zichtbaar maken. Dit principe is vergelijkbaar met een normale fotocamera waarmee u een foto maakt van een bepaald tafereel. Daarnaast kan de camera, als het 3D-programma dit ondersteunt, ook dienst doen als filmcamera. In dat geval kunt u uw eigen filmpjes maken. Uiteraard kunt u (afhankelijk van het 3D-programma) meerdere camera’s in een scène opstellen. De camera laat meestal de shaded vorm (zie hoofdstuk 3) van een scène zien, inclusief alle lichtbronnen en aangebrachte effecten, waardoor direct duidelijk is hoe het eindresultaat eruit zal komen te zien. De meeste 3D-programma’s stellen de camera automatisch scherp (in focus). Als u dat niet wilt en zodoende een speciaal effect wilt creëren, dan zult u dit alsnog zelf moeten doen als het programma hier mogelijkheden voor biedt.





In onderstaande figuur ziet u een camera die gericht staat op een bol. Het beeld dat deze camera registreert ziet u in de tweede afbeelding.

Camera richten

De camera wordt gericht op de bol



Beeld van de camera

Het beeld van de camera

Als u een camera in een scène plaatst, dan is er ook altijd een viewport beschikbaar die direct het beeld van de camera laat zien. Of deze viewport automatisch zichtbaar wordt bij het plaatsen van de camera, hangt af van het 3D-programma dat u gebruikt. Als deze viewport niet direct zichtbaar is, dan kunt u deze in de meeste gevallen alsnog handmatig zichtbaar maken via een van de beschikbare menu’s.

[Vorige | Volgende]






(c) 2000 - 2015 Rogier Mostert