I N H OU D

 1. Begin

 2. Van echt naar virtueel

 3. De virtuele wereld

 4. Objecten

 5. Licht

 6. Camera's

 7. Rendering en ray-tracing

 8. 3D-animaties in de praktijk

 9. Tips & Trucs en meer

 10. 3D met een 3D-bril

 Bijlagen

 Beweging

De tafel (zie figuur uit de paragraaf Licht en schaduw) bevat naast de tafel en het glas ook nog een stuiterbal die op de tafel stuitert. Omdat het om een stilstaande afbeelding gaat, is het erg lastig om aan te geven dat het balletje beweegt. Om toch het idee van beweging te verduidelijken wordt er gebruikgemaakt van het speciale effect motion blur, ofwel bewegingszweem. Bij een fotocamera ontstaat dit effect wanneer het voorwerp dat wordt gefotografeerd te snel beweegt, of wanneer de sluiter voor de lens van de fotocamera te lang open blijft staan. Omdat dit effect heel realistisch overkomt op mensen, beschikken veel 3D-programma’s over de mogelijkheid om het effect toe te voegen aan een object dat beweegt. Het gebruik van motion blur voegt dus informatie toe aan een scène. Motion blur geeft niet alleen de beweging aan, maar eventueel ook de richting van de beweging. Het effect in de 3D-software zorgt ervoor dat het bewegende object een soort streep achter zich laat zien. Hoe motion blur eruit kan zien, wordt duidelijk als ik de stuiterbal uit het voorbeeld beter in beeld breng. In de volgende afbeelding ziet u de bal zonder effect, terwijl de onderste afbeelding hetzelfde balletje laat zien, maar nu met het motion blur-effect.

Zonder motion blur

Stuiterbal zonder motion blur

Met motion blur

Stuiterbal met motion blur



[Vorige | Volgende]


(c) 2000 - 2015 Rogier Mostert